петък, 22 април 2016 г.

Вечерта на 22 април започва еврейският Великден - Песах.

От залез слънце тази вечер 22 април започва еврейският Велик ден - Песах.
Евреите се събират на трапезата, за да си спомнят за пореден път Бягството от Египет.
По време на Песах символично се преповтарят моменти от последната вечер преди бягството. Самото събиране около празничната трапеза се нарича Седер. На масата се подреждат най-красивите съдове и прибори, слагат се свещи и три парчета обреден хляб - маца.
 По време на вечерята се извършва, ритуално измиване на ръцете и се чете свещена книга, в която се разказва за извеждането на евреите от Египет.

 Старозаветните библейски истории разказват за бягството на еврейския народ от робството в Египет:
 Евреите били роби и ги карали да работят най-тежката работа по строежите. Фараонът наредил всяко дете от мъжки пол да бъде убивано при раждането му. Едно от децата оцеляло – това бил Моисей. Майка му го сложила в кошница и го пуснала в реката Нил. Кошницата стигнала до двореца на фараона и попаднала в ръцете на дъщеря му. Знатната дама много се зарадвала на бебето и го осиновила. След време Моисей, за да защити свой сънародник от гнева на един надзирател, го убил. След което избягал от Египет, защото за това престъпление го очаквала смъртна присъда, и се установил в Мадиамската земя. Там му се явил Бог и му казал да изведе народа си от Египет. Фараонът обаче не бил склонен да пусне робите си, затова Бог изпратил "язви" на египтяните: превърнал водата в кръв, пуснал напаст от въшки, мухи и скакалци, мор по добитъка, гнойни циреи, градушка, тридневна тъмнина и накрая, най-страшното изпитание – смъртта на всеки първороден, "от първородния на фараона..., до първородния на слугинята..., и до всяко първородно от добитъка" (Изход 11:5). За да не сполети същото и израелтяните, те трябвало да принесат в жертва агне или яре без недостатък и с кръвта му да поръсят около вратите на домовете си. Агнето трябвало да се изпече и да се изяде с безквасен хляб и горчиви треви. Ако до сутринта останело месо, то трябвало да се изгори.
Евреите трябвало да са облечени за дълъг път, "препасани през кръста си, с обущата на нозете си и тоягите в ръцете си" и да вечерят бързо. И тръгват в своя път евреите към Обетованата земя и затова на този ден евреите се поздравяват с "догодина в Йерусалим". Това догодина в пътя на евреите при избавлението им от Египет трае 40 години, докато не умре и последният, който помни робството. И самият Мойсей не влиза в Обетованата земя. Тайна вечеря всъщност е отбелязване от Исус Христос и учениците му на еврейската пасха.

  Исторически факти и археологическите артефакти са малко по-различни от  библейските.
  Древногръцкия историк Страбон е описал Балх, столица­та на българите Балхара, „перлата на Азия”,където през VI век преди новата ера пророкът Заратустра е написал свещената си „Зенд-Авеста”.
   Оказва се,че евреите трябва да ни благодарят не само за спасяването от холокоста,но да благодарят въобще за съществуването си и за бягството си от Египет 33 века по-рано.
 Цветущият тогава Египет е обезкървен и отслабен от най-голямата до момента позната в човешката история битка.
 От историческите епоси,египетските анали,арменски документи и археологически артефакти научаваме,че египетският фараон Рамзес II,повежда смъртоносна война с поредната Балхара,(наричана доскоро хетска),през 1275 година преди  Христос.
  Балхарските войски разгромяват пълчищата на  Рамзес II ,което дава възможност на Мойсей  да поведе поробените евреи през пустинята към обетованата земя Ханаан и да избягат от отслабен и унизен Египет.
Най-древният запазен до наши дни мирен договор е свързан с името на царя на балхарите Хатушили III и египетският фараон Рамзес II.
Текстът на договора между Рамзес II и царя на балхарите Хатушили III (Хатуша,Хатусилис),е изсечен върху камък, а с него се слага край на войната между двете държави, няколко години след голямата битка при Кадеш.Договора днес се съхранява в Истанбулския исторически музей и е първият засега мирен договор в историята на човечеството. Рамзес се жени за дъщерята на Хатушили, известна с египетското си име Маатхорнеферуре.
Битката при Кадеш през 1275 г. пр.н.е. е  първото в познатата история масово стълкновение между относително големи армии. Според данните, запазили се до наши дни, в боят между армиите на Рамзес II и балхарският цар Хатушили (тогава още военноначалник),участват над 5000 колесници и около 9000 пеши воини. Петнадесет години след сражението, което освен мащабността си е характерно и с факта, че никоя от страните не може да се обяви за победител,(въпреки,че и двете царства го правят) е подписан договорът, с който Рамзес II и Хатушили III осигуряват за държавите си относително дълъг период на мир. Текстът на договора, преди да бъде изсечен върху камък, първоначално е гравиран на сребърна плочка с клинопис, а по-късно е преведен на египетски и е увековечен на стените на храма в Карнак.

Декларация за поверителност


„Бисквитката“ DART на DoubleClick се използва от Google в рекламите, показвани в уебсайтовете показващите реклами от AdSense или участващите в одобрени от Google рекламни мрежи.
Когато гледате дадена реклама или кликнете върху нея, възможно е в браузъра Ви, да бъде поставена „бисквитка“.
Събраните данни от тези „бисквитки“ се използват за подпомагане на по-доброто показване и управление на рекламите в сайта или сайтовете на издателя, както и в цялата мрежа.
Доставчиците – трети страни, включително Google, използват „бисквитки“, за да показват реклами въз основа на предишните посещения на потребителите в уебсайта.
Използването на „бисквитката“ DART позволява на Google и нейните партньори да показват реклами на потребителите въз основа на посещенията им на Вашите и/или на други сайтове в интернет.
Потребителите могат да откажат използването на „бисквитката“ DART, като посетят страницата за отказване на рекламирането.


=
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс.

За контакти: yphalachev@gmail.com


Публикуваната в този сайт информация е за общообразователни цели, и не следва да служи за самостоятелно поставяне на диагноза и започване на самолечение.
Сайтът не носи отговорност при настъпили здравни неблагополучия вследствие на неправомерно използване на публикуваните тук информационни материали.

Follow by Email

П.А.*-политически анекдот.
Публикуваната в този сайт информация е за общообразователни цели, и не следва да служи за самостоятелно поставяне на диагноза и започване на самолечение. Сайтът не носи отговорност при настъпили здравни неблагополучия вследствие на неправомерно използване на публикуваните тук информационни материали.