неделя, 7 януари 2018 г.

Кукерските,коледните тържества и сурваки са хилядолетни български ритуали и традиции.

 Хиляди сурвакари и кукери от цяла България участват в 27-ия Международен фестивал на маскарадните игри „Сурва”.В маскарадните дефилета ще се включат 45 групи от пернишко със сурвакари и мечкари, 880 от които деца.
От страната се включват над 50 групи кукери, бабугери, джамалари и старци.Чуждестранните групи са 17 и са представители на осем държави – Испания , Италия Сърбия, Македония, Албания, Словения, Португалия и Румъния.

Руско-американската екзотеричка Елена Петровна Блаватска, която не ни долюбва, пише малко след Руско-турската освободителна война: Ето например как те,(българите),празнуват Рождество и Нова Година.И до днес те наричат този празник Сурваки, тъй като той съвпада с празника в чест на древния  бог Сурва.
Празниците и обичаите  се предават  от поколение на поколение и са неотделима част от самоличността на българския народ. Кукерството, сурваки,коледа,нестинарството, ритуалът Герман, русалийските празници, празнуването на Еньовден са празници с тракийски ,орфически произход.
 Има още какво да се желае,защото дори жертвоприношението при продължаване живота на човек-"тракийския поман",погрешно се приема за турския "курбан",който исляма е приел около 6000 години по-късно.


Кукерските ритуали са част от нашето тракийско наследство. (А.Фол, К.Порожанов, К.Йорданов, В.Фол, Ancient Thrace, Sofia, 2000, стр. 193-194;   Н.Колев, Българска етнография ,Изд. Наука и Изкуство, София, 1987 стр.58-59, И.Венедиков, Медното гумно на прабългарите, стр.175-177).
Звънът на чановете сякаш пробужда някакава първична сила, която помага на тялото да се освободи от негативната енергия натрупвана дълго време.
 Неоспорима е приемствеността с дионисиевите мистерии. Кукери  е тракийска дума и означава високи, маскирани хора.
Теофилакт Охридски (1050-1125) споменава, че поради скитското суеверие българите почитат слънцето, луната и звездите,като принасяли в жертва и кучета. За това, че някои от българите са почитали слънцето и луната като божества се вижда и от описанието на разговора между хан Омуртаг (управлявал между 814-831) и гърка Кинамон.Херодот пише, че скитите наричали бога на слънцето с името Гето сур. Скитското название „Гетосур” е сродно на тракийските Сурегет, Сургаст, Суротер, Сура и са древните варианти на нашата българска дума.
Гротескното представяне на култа към Дионис не е възникнало в ново време, а по начало е било такова. Действията на участниците в шествието целят да пресъздадат различни елементи от живота на тракийския бог, съчетавайки ги с хумор и веселие.
Венедиков цитира римския автор Улпиан, който е станал свидетел на дионисиивите мистерии: “Тези, които правят шествия в чест на Дионис, имат обичай да се преобличат с цел да приличат на спътниците му, едни като сатири, други като бакханки, трети като силени...”,а сатирите и силените – поклонници на Дионис са предшественици на българските кукери.


На кукерските игри имат особена връзка с шествието на Дионис и "помита на царя". Това е дълъг дървен прът, който се тръска. Венедиков отбелязва, че този атрибут на кукерския водач е така наречения дионисов тирс. Ван Виндекенс определя и думата тирс (тюрсос), като пеласгийска като я свързва със санскритския глагол трасати- треса. Той отговаря на ст.блг. глагол тренсти –треса, трьстъ – тръстика, прът от тръстика. Тирсът(тюрсос) се тръска и размахва, от там е дошло името му.( КУКЕРИТЕ И ТЕХНИЯ ПРОИЗХОД,Серафимов).
 Коледа е наименованието на древно езическо божество. Коледа е бил бог на празненствата.
„Шестият (идол) е Коледа, чийто прескверен празник беше на 24-ти декември” (Густинска летопис). Този идол ознаменувал завъртането на годишния кръг след зимното слънцестоене, идването на светлината и увеличаването на деня. Честванията на Коледа (коледуването) продължавали в различните места от 21-24 декември до 2-5 януари. Те се състояли в обхождане на домовете и пеене на  коледни песни, в които се прославяли стопаните на дома и се съдържали пожелания за богат урожай,изобилие, магически заклинания и се изпросвали подаръци.
Църковните Рождественски тържества вървят около 2000 години заедно със старата езическа традиция на „коледуването”.
Всичко това е направено с цел християните да приемат и езическия фолклор като нещо християнско.  Само ще спомена,че в първите години на християнството,никъде не се споменава Коледа, за Рождество Христово и това е наложено доста по-късно от Църквата.


  Почитането на деня на непобедимото слънце, в тракийските вярвания,копирани от древните гърци и в римската религия, който се чества на 25 декември в стария езически календар, е възприет от Църквата като празник на Рождество Христово едва през 4 век. с цел да успее постепенно в годините,да преодолее езическите религиозни традиции.
Старите езически религиозни вярвания и магични традиции се свързват  с хилядолетната “дълбока езотерична” традиция на България, която идва от бог Слънце, “тракийския орфизъм” и преминава през богомилството.


Старите култови практики и обичаи постепенно се свързват с някои аспекти на християнската религия или се приспособяват към определени църковни форми на молитвата, почитането на светците или празнуването на църковните празници.
Чести са случаите на използване на каменни изображения на тракийския конник, като барелефна икона на св. Георги Победоносец в някои християнски параклиси и църкви в Странджа и Южна България и митологични образи и сюжети в декоративните елементи за украса на православните иконостаси.
Има езически елементи в бита и обичаите на народа ни, които са се запазили без участие на Църквата,а самият народ ги е приспособил към някои християнски празници, или ги е вмъкнал в не чисто религиозните си умотворения,например различни стари гадателски обичаи или жертвени практики, които имат чисто натуралистичен характер и се свързват от народа по външен начин с християнските празници.
Съжителството между християнската вяра и старите езически вярвания в историята и религиозната практика на българския народ, и духовно-пастирския опит на Българската православна църква, ми дават основание да вярвам в историческата устойчивост и бъдеще на българския народ.

Наглостта на Ердоган и овчедушието на българите.

Забранената история на България.Нова подмяна на българската история и археология и неглижиране на истината.

Руско-турска освободителна война и Освобождението на България от турско робство и още нещо.

Антихристът в действие срещу Исус Христос. Християнството отново под удари.

Декларация за поверителност


„Бисквитката“ DART на DoubleClick се използва от Google в рекламите, показвани в уебсайтовете показващите реклами от AdSense или участващите в одобрени от Google рекламни мрежи.
Когато гледате дадена реклама или кликнете върху нея, възможно е в браузъра Ви, да бъде поставена „бисквитка“.
Събраните данни от тези „бисквитки“ се използват за подпомагане на по-доброто показване и управление на рекламите в сайта или сайтовете на издателя, както и в цялата мрежа.
Доставчиците – трети страни, включително Google, използват „бисквитки“, за да показват реклами въз основа на предишните посещения на потребителите в уебсайта.
Използването на „бисквитката“ DART позволява на Google и нейните партньори да показват реклами на потребителите въз основа на посещенията им на Вашите и/или на други сайтове в интернет.
Потребителите могат да откажат използването на „бисквитката“ DART, като посетят страницата за отказване на рекламирането.


=
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс.

За контакти: yphalachev@gmail.com


Публикуваната в този сайт информация е за общообразователни цели, и не следва да служи за самостоятелно поставяне на диагноза и започване на самолечение.
Сайтът не носи отговорност при настъпили здравни неблагополучия вследствие на неправомерно използване на публикуваните тук информационни материали.

Follow by Email

П.А.*-политически анекдот.
Публикуваната в този сайт информация е за общообразователни цели, и не следва да служи за самостоятелно поставяне на диагноза и започване на самолечение. Сайтът не носи отговорност при настъпили здравни неблагополучия вследствие на неправомерно използване на публикуваните тук информационни материали.